Friday, July 23, 2010

berfikirlah sebelum bertindak......

Seringkali apabila kita berkata-kata, melakukan sesuatu tindakan.....kita lakukannya tanpa fikir panjang  dan terburu-buru...apa yang kita peduli adalah kita nak sampaikan mesej kita...itu yang penting..tak kira lah jika tindakan atau kata-kata kita itu menyakiti hati orang lain ke memberi kesan buruk pada sesaorang ke.....kita tidak peduli...asal hati kita puas dan nak cepat selesai masalah!!
Sepatutnya tidak lah begitu.....kata kata yang tajam umpama pedang yang terhunus ia mencantas apa saja yang ada didepannya....selepas dicantas ia tidak akan boleh di kembalikan kepada asalnya....
Begitulah kata-kata yang tajam, menusuk jiwa....ia memberi bekas di hati penerima, melukakan sehingga sukar untuk sembuh dalam jangkamasa  yang singkat.... kesannya tali silaturrahim terputus kerana kecil hati, tersinggung , memendam rasa....... kenapa perlu terburu-buru...??
Terburu-buru itu kan dari syaitan.....tindakan yang terburu-buru tanpa fikir panjang, tanpa fikir akibatnya pada orang lain......sesuatu yang tidak baik di amalkan!! Apa yang kita dapat cuma kepuasan hati kita.....dan juga kita dapat dosa kerana sakiti hati orang dan putuskan tali silatruurahim kerananya!!!  tapi itulah realiti yang selalu kita hadapi.....samada dalam keluarga kita ke, ditempat kerja kita ke............inilah yang selalu kita temui...yelah rambut sama-sama hitam kan...tapi hati lain-lain.....tapi hati inilah yang sebenarnya kena kita jaga......kerana setiap tindakan kita berasal dari hati.......tuturkata yang manis tidak akan datang dari hati  yang sakit.... !!!
Keikhlasan dalam tuturkata sebenarnya dapat di rasai oleh jiwa yang mendengar...
Kita manusia ini,  Allah bagi kemampuan untuk kita menilai!
Nak cepat selesai masalah....bukan dengan cara terburu-buru dalam tindakan...kena fikirkan kesan jangka pendek dan panjang....bukan ikut hati jer!!
Tapi itulah sifat manusia ini......tidak sabar ....
Kesabaran dan ketenangan hanya boleh di capai bila jiwa di sinari cahaya iman....cahaya penyuluh jalan kehidupan... itulah kita ni kena kembali pada fitrah kita....untuk beriman pada Allah...keimanan yang bukan cakap kosong je...tapi betul2 hati tu rasa....dan mencorakan tindakan kita..!!  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...